Oamenii bogati sunt mai putin empatici

psihologie

Potrivit unor școli de gândire psihologică, oamenii sunt motivați să acorde o atenție sporită altor semeni atunci când le atribuie o valoare mai mare decât altora, fie pentru că se simt ameninţaţi într-un fel sau altul, fie pentru că prezintă un potențial ridicat de a primi o recompensă de orice natură de la ei.

O echipă de psihologi de la Universitatea din New York a efectuat un studiu privind relevanţa motivaţională a relaţionării interpersonale. Echipa a format un grup de 61 de participanți la studiu, cărora li s-a cerut să meargă pe jos pe străzile selectului cartier Manhattan purtând ochelari Google, pentru a face un sondaj printre pietoni. De menţionat că pe străzile Manhattan-ului circulă mii de pietoni în fiecare minut.

Pietonii, cărora li s-a spus că este un studiu de testare a tehnologiei, au completat sondaje prin care li se cerea să identifice clasa socială din care fac parte, având drept criteriu starea lor materială. Analizând ulterior înregistrările, cercetatorii au descoperit că cei care s-au auto-identificat ca făcând parte din clasa bogaţilor nu şi-au privit în ochi semenii tot atât timp cât au făcut-o cei care au spus că erau din clase sociale inferioare din punct de vedere financiar. Rezulatatele studiului au fost publicate în Jurnalul Asociaţiei de Ştiinţe Psihologice, în cursul acestui an. 

Într-un experiment separat, cercetatorii de la Universitatea New York au testat dacă diferenţa de timp dintre participanţii din clase sociale diferite a fost consecința unei decizii conștiente sau o reacție cognitivă spontană. Ei au recrutat aproape 400 de participanti cărora le-au arătat perechi de imagini, fiecare dintre acestea conținând o serie de elemente diferite, dar care includeau întotdeauna un chip și cinci obiecte (cum ar fi fructe, articole casnice, articole de îmbrăcăminte etc.). Pe ecran apărea o singură fotografie pentru scurt timp pe ecran, apoi era înlocuită rapid cu o a doua imagine, identică sau aproape identică cu prima. Cele două imagini alternau în acest fel până când participantul lovea bara de spațiu pentru a indica fie faptul că a detectat o diferenţă între imagini, fie că nu a existat nici o schimbare.

Concluzia studiului a fost că oamenii cu resurse materiale limitate au fost mult mai rapizi în a percepe schimbările survenite pe chipurile din fotografii, decât semenii lor mai bogaţi.

Cu alte cuvinte, studiul a scos în evidenţă faptul că oamenii bogaţi acordă o atenţie mult mai scăzută semenilor lor decât cei mai săraci şi că sunt mai puţin empaticiAcest fapt ar rezulta în relaţii interpersonale mai dificile în rândul celor bogaţi decât în rândul celor mai săraci. De altfel, motivul preponderent pentru bogați de a se prezenta la un cabinet de psihologie este tocmai dificultatea gestionării relaţiilor interpersonale. 

Bibliografie:

” Social Class and the Motivational Relevance of Other Human Beings”, Psychological Science