Efectele exercițiilor fizice asupra memoriei

Legătura dintre exercițiile fizice și creier este deja binecunoscută în lumea medicală și nu numai. Numeroși cercetători au identificat o anumită substanță în mușchi, catepsina B, care explică legătura dintre un corp în formă și o minte ascuțită.

Atunci cand muschii se contractă, aceștia eliberează o proteină care duce la apariția unor celule și conexiuni noi într-o parte a creierului care este esențială pentru buna funcționare a memoriei, se arată în jurnalul Metabolismul Celular (sursa npr.org).

Efectele exercițiilor fizice asupra memoriei

Una dintre autoarele studiului, Henriette van Praag, cercetător la Institutul Național de Geriartrie, spune că această constatare reprezintă piesa lipsă dintr-un puzzle care dădea bătăi de cap cercetătorilor până acum. Cercetările anterioare, de asemenea, au revelat că există anumite substanțe în creier care sunt responsive la acțiunea exercițiilor fizice.

Atunci când organismul uman este supus unei activități fizice, chiar moderate, de cel puțin 30 minute, în mușchi se eliberează o proteină numită catepsina B, cunoscută pentru rolul ei în moartea celulelor și apariția unor boli. Experimentele efectuate pe un lot de șoareci au arătat că nivelurile sanguine ale catepsinei B au crescut la soareci care alergaseră o perioadă mai mare de timp. Mai mult decât atât, șoarecii care aveau nivelul de proteină crescut au avut rezultate mai bune la un test de memorie în care au trebuit să înoate pe o platformă ascunsă chiar sub suprafața unui bazin mic.

De asemenea, s-a constatat că nivelul ridicat de proteina catepsina B a determinat creșterea celulelor noi și formarea unor conexiuni noi în hipocampus, o zonă a creierului care este esentială pentru memorie.

Dar cercetătorii au dorit să știe dacă această proteină lucrează în același mod și în alte specii. Așa că pasul următor au fost testele pe maimuțe, si au constatat că exercițiile fizice au crescut, într-adevăr, nivelul de catepsină B care circula în sânge, iar efectele pentru creier erau asemănătoare.

Apoi, studiul a fost efectuat de o echipă de neurologi de la un Centru German de Boli Neurodegenerative, pe un număr de 43 de persoane care nu obișnuiau să facă exerciții fizice. Grupul a fost în împărțit în 2 grupuri care au fost tratate diferit. Un grup a început un program de antrenament dur de alergat pe bandă rulantă zilnic timp de 4 luni, celălalt grup a rămas sedentar. Și, la fel ca în cazul șoarecilor și maimuțelor, studenții care au exercitat au avut nivelurile de catepsină B crescute  pe măsură ce capacitatea lor fizică era îmbunătățită. De asemenea, ei au avut rezultate mai bune la testele de memorie: reproducerea unui model geometric pe care l-au văzut cu câteva minute mai devreme.

Legătura dintre exercițiile fizice (care au dus la creșterea nivelului de catepsină B) și îmbunătățirea memoriei a fost stabilită dincolo de orice dubiu. Desigur, catepsina este, probabil, doar unul dintre mai mulți factori care stabilesc legătura dintre practicarea exercițiilor fizice si buna funcționare a creierului, spune Henriette van Praag.

exercitii-fizice-memorie

Efectele pozitive ale exercițiilor fizice asupra psihicului

Exercițiile fizice sunt un antidepresiv natural, căci după numai 30 minute de activitate fizică organismul eliberează endorfine, dopamină și crește automat nivelul serotoninei, supranumit  hormonul fericirii. Cunoaștem cu toții starea de euforie, bună dispoziție care ne cuprinde după ce venim de la jogging, sala de fitness sau zumba.

Stresul si anxietatea sunt mult diminuate la persoanele care se implică cel puțin de 2 ori pe săptămână în activități care presupun mișcare, iar dacă aceasta este făcută organizat și în compania altor persoane, efectele sunt cu atât mai evidente.

 

Cum să-ți faci un obicei constant de practicare a exercițiilor fizice

Dacă nu ți-ai format până acum un program zilnic de exerciții fizice, e timpul să faci ceva în privința aceasta. Cel mai propice timp pentru mișcare este dimineața. Nu trebuie să mergi neapărat la sală sau în cel mai apropiat parc pentru asta, e de ajuns dacă îți pui playlistul cu muzica ta preferată și începi să faci mișcari elementare de întindere a corpului, apoi mișcari ale brațelor. Sau, pur și simplu, începe să dansezi, dacă de altceva nu ai chef. Pune de cafea în mișcări de dans, deschide fereastra și salută dansând soarele, oamenii, strada, copacii…

Ideal ar fi ca, după ce ți-ai format obiceiul de a face mișcare zilnic imediat după ce te-ai trezit, timp de 15-20 minute, să completezi cu jogging de 2-3 ori pe săptămână și/sau mersul la sală, piscină, jacuzzi etc. Merge și zumba de 2 ori de săptămână, dacă nu agreezi chiar deloc ideea mersului la sală. Ia-ți abonament pe mai multe luni, nu numai pe una, astfel te vei motiva să nu renunți ușor. Iar pe lângă beneficiul adus de exercițiile fizice, ai prilejul să și socializezi și să legi chiar prietenii pe viață.