Depresia de sărbători

depresie de sarbatori

Dacă te simți mai obosit decât de obicei fără ca oboseala să fie justificată de un efort fizic mărit, dacă nu ai nicio tragere de inimă să faci cumpărăturile și pregătirile pentru Crăciun sau Revelion și nu lipsa banilor este motivul, dacă ești mai iritabil decât de obicei fără să ai motive reale de frustrare, dacă simți că ai dormi întruna, sau dimpotrivă, dacă ai insomnii, dacă apetitul este modificat fie într-un sens (foarte mare), fie în altul (lipsește total),dacă simți nevoia să te izolezi social și dacă ai persistente gânduri negative în această perioadă a anului, află că nu ești singur/ă. Deși sărbătorile de iarnă sunt prilej de bucurie și veselie pentru majoritatea oamenilor, există un segment de populație care nu simte la fel. Dacă prezinți toate semnele de mai sus, sunt șanse mari să te confrunți cu depresia de sărbători și să faci parte din acel segment.

 

Cauzele apariției depresiei de sărbători

a. Discrepanța dintre starea interioară deplorabilă și atmosfera specială creată de mulțimea reclamelor prezente peste tot, în magazine, metrou, stații de autobuz, piețele ornate cu globulețe și lumini speciale, brazi de Crăciun, târguri de sărbători, colindele, moși crăciuni și mis crăciunițe plimbându-se agale prin malluri sau pe stradă, oferindu-ți diverse lucruri etc. Fie că ai motive sau nu pentru a te simți deprimat în ajunul sărbătorilor de iarnă, faptul că mulțimea din jurul tău se bucură și îți ignoră tristețea, nu face decât să amplifice starea de deprimare, împingându-te către depresie.

b. Așteptări nerealiste induse tocmai de această atmosferă feerică prezentă peste tot și care îți creează falsa impresie că vei avea parte de experiențe neobișnuite, fantastice și care îți vor schimba definitiv în bine cursul vieții. Lucrurile nu merg tocmai așa cum sunt portretizate ele la TV și zânele bune, care îți ghicesc dorințele și ți le îndeplinesc pe loc, încă nu s-au născut. Nu vă așteptați nici ca membri familiei sau prietenii să vă ghicească dorințele neexprimate și mulțumiți-vă cu ceea ce vă pot oferi.

c. Lucruri rele continuă să se întâmple și de sărbători. Crime, accidente, atacuri teroriste, boli incurabile nu se opresc în timpul sărbătorilor. Veștile despre asemenea evenimente le confirmă oamenilor pesimiști că lumea nu e un loc sigur.

d. Singurătatea. Oamenii singuri sunt mai predispuși unei depresii de sărbători, căci starea de singurătate le accentuează deprimarea. imaginile cu familiile fericite strânse în jurul mesei de Crăciun sau de Revelion, filmele care aduc în prim plan cuplurile fericite și reîntregirile familiale, nu fac decât să adâncească sentimentul de inutilitate care îi cuprinde pe depresivi.

 

Metode de prevenire a depresiei de sărbători

Nu petreceți sărbătorile singuri. Dacă sunteți invitați de familie, prieteni sau colegi de serviciu să petreceți sărbătorile ămpreună cu ei, acceptați pe loc. Dacă nu sunteți invitat nicăieri, autoinvitați-vă undeva sau invitați alte persoane din anturajul vostru acasă la voi. Vorbiți unor cunoscuți despre starea în care vă aflați și spuneți că n-ați vrea să rămâneți singur. Dacă nu vă simțiți confortabil să faceți lucrul acesta (sigur persoanele introvertite nu se vor simți), rezervați-vă un loc la un restaurant sau mergeți într-un hotel sau pensiune unde se organizează mese festive în comun.

Nu abandonați obiceiurile sănătoase. Respectați orele de masă și se somn, nu săriți peste micul dejun, faceți exercițiile fizice zilnice, consumați lichide în cantitate suficientă. Cu alte cuvinte, nu vă delăsați în perioada aceasta a anului și nu mâncați mai mult decât de obicei.

Apelați la ajutorul unui psiholog psihoterapeut specializat în tulburările depresive.  Psihoterapia vă va ajuta să  înțelegeți cum s-au dezvoltat simptomele care vă deranjează, care este cauza lor şi cum le puteți depăşi, să gestionați eficient conflictele interioare precum şi să relaționați mai bine cu ceilalţi.

citeşte şi Beneficiile psihoterapiei

Evitați conflictele. Încercați să accepte diferențele dintre voi și prietenii sau membri familiei, deoarece acestea nu vor dispărea niciodată. NU vă exprimați nemulțumirile, ci așteptați un timp mai potrivit pentru discuții. Și dacă alte persoane reacționează ciudat în această perioadă și vă calcă pe nervi, gândiți-vă că sunt șanse mari ca și ele să resimtă efectele stresului și depresiei de sărbători.

Adaptați-vă realității.  Dacă în anii trecuți ați petrecut grozav de sărbători, nu vă așteptați ca anul acesta lucrurile să se întrâmple exact la fel. Așa cum familiile schimbă și se dezvoltă, tradițiile și ritualurile de asemenea se schimbă. De exemplu, în cazul în care copiii voștri adulți nu pot veni să petreacă sărbătorile de iarnă cu voi, căutați noi modalități de a sărbători împreună, cum ar fi schimbul de imagini, e-mailuri sau videoclipuri.

 

Daniela Deneanu, Psiholog Psihoterapeut Relational Bucuresti