Cum sa depasim teama de respingere

worthlessness-927079_640

Ca fiinte eminamente sociale, ne dorim sa fim acceptati si apreciati de cei cu care interactionam, atat in plan profesional, cat mai ales in plan personal. Cu toate acestea, viata n-a oferit nimanui satisfactia de a avea parte numai de experiente pozitive si fiecare a simtit la un moment dat gustul amar al respingerii. Unii dintre noi au dispus de resursele necesare pentru a gestiona astfel de situatii cu succes, altii, mai vulnerabili, au fost coplesiti de intensitatea emotiilor negative resimtite (tristete, dezamagire, frustrare, sentimente de devalorizare, furie, gelozie, vinovatie etc.) si astfel au dezvoltat o adevarata sensibilitate la respingere, ajungand sa renunte la orice incercare de a initia o relatie. Teama de respingere este cat se poate de incapacitanta, caci limiteaza drastic optiunile de socializare si perspectiva unei vieti implinite si fericite. Iata cateva strategii pentru a o depasi:

Cultivarea unei bune imagini de sine

Daca acceptarea celorlalti ne produce o stare de bine, atunci cand suntem respinsi ne scade increderea in gradul de atractivitate si dezirabilitate sociala si, de asemenea,  stima de sine poate fi afectata. Reactia la respingere difera in functie de nivelul stimei de sine. Oamenii cu stima de sine scazuta sunt cei mai vulnerabili la situatiile cu risc de respingere, caci orice eveniment care atrage atentia asupra trasaturilor lor negative (reale sau inchipuite) le activeaza aceasta teama. Ei dezvolta mecanisme de aparare legate mai degraba de anticiparea unui refuz (de exemplu, evita sa cunoasca persoane noi sau sa propuna un proiect la locul de munca) in timp ce persoanele cu stima de sine ridicata incearca sa se consolideze atat cognitiv, cat și comportamental, dupa ce sunt efectiv respinsi, adoptand mecanisme de protectie diferite: ruperea  deliberata a relatiei, intensificarea eforturilor pentru afirmarea de sine, implicarea in activitate si stabilirea unor relatii noi. In lumina acestor constatari, se impune cu necesitate cultivarea unei bune imagini de sine care sa reziste in fata cutremurului emotional provocat de o eventuala respingere (mai ales romantica) si care sa ne salveze stima de sine. Aceasta se poate realiza prin cunoasterea punctelor forte ale personalitatii (se poate face chiar o lista cu cel putin zece trasaturi pozitive si/sau se poate cere prietenilor sa enumere cateva calitati pe care le apreciaza la noi), mentinerea unei atitudini pozitive fata de sine, multumire fata de aspectul fizic etc.

 

Renuntarea la perfectionism reduce frica de respingere

Poate ca nimic nu intretine teama de respingere mai mult decat perfectionismul, caci persoanele perfectioniste au standarde personale exagerat de ridicate si sunt extrem de sensibile la orice semn de slabiciune, imperfectiune, esec. Cei mai multi perfectionisti provin din parinti care le-au transmis, direct sau indirect, ideea ca nu sunt indeajuns de buni, iar convingerea lor intima este ca vor putea fi acceptati de ceilalti numai daca vor face lucrurile perfect. Nu e de mirare, deci, ca si cel mai marunt gest de respingere este interpretat de ei ca o dovada palpabila a faptului ca au esuat in a se ridica la inaltimea standardelor lor de performanta. Odata cu acceptarea ideii ca nu e nevoie sa fie perfecti pentru a avea relatii satisfacatoare, se reduce substantial si teama de respingere.

 

Acceptarea neconditionata a propriei persoane

O sursa majora a fricii de respingere este reprezentata de conditiile pe care oamenii si le auto-impun pentru a se considera demni de iubirea, aprobarea si respectul celor din jurul lor. Referitor la acceptarea neconditionata, reputatul psiholog american Albert Ellis afirma ca un individ „se acceptă pe sine pe deplin și necondiționat, indiferent dacă se comportă inteligent, corect, competent sau nu și indiferent dacă ceilalți îl aprobă, îl respectă, îl iubesc sau nu” (Ellis, 1977). Atunci cand ne acceptam neconditionat, transmitem celor din jurul nostru mesajul ca suntem demni de a fi iubiti asa cum suntem in prezent, cu calitatile si slabiciunile noastre, si ne marim sansele de a fi acceptati. Dar chiar daca se intampla sa fim refuzati, faptul ca ne putem accepta fara sa mai depindem emotional de aprobarea celorlalti, ne ajuta sa ne revenim mai usor dupa un esec relational si, implicit, reduce frica de respingere.

 

Evitarea presupunerilor cu privire la ceea ce gandesc ceilalti despre noi

Printre greselile pe care le fac frecvent oamenii carora le este frica de respingere se numara si obiceiul de a face asumptii negative cu privire la ceea ce gandesc ceilalti despre atractivitatea si/sau competenta lor. Teama de a fi respins ascunde de multe ori teama de a parea in ochii celorlalti ca fiind  inadecvat, incompetent, neatractiv, iar gandul ca ceilalti te evalueaza negativ si te vor respinge automat este cat se poate de inhibant in relatiile de orice natura. Pentru a scapa de tirania presupunerilor negative, incercati sa cereti feedback de la cat mai multe cunostinte, colegi si prieteni. Veti avea, poate, surpriza sa constatati ca v-ati inselat in privinta lor si ca oamenii au o parere mai buna despre voi decat ati presupus. Totusi, aceasta nu inseamna neaparat ca proiectul pe care vreti sa-l prezentati sefului va fi acceptat cu entuziasm din prima clipa, numai pentru ca v-a spus ca va considera un om capabil si inteligent, dar va ajuta sa luati in considerare faptul ca respingerea nu vine la pachet cu evaluari negative din partea celor care va refuza si ca lucrurile sunt mult mai nuantate in realitate.

 

Expunere progresiva la situatii cu risc de respingere

Aceasta tehnica este utilizata cu succes in reducerea anxietatii provocate de gandul unei eventuale respingeri si presupune expunerea graduala la situatiile de care va este teama, identificandu-va gandurile generatoare de anxietate pentru a le inlocui cu ganduri pozitive care contribuie la marirea gradului de incredere in sine, pana in momentul in care frica dispare. Daca, de exemplu, va este teama ca veti fi respins de fata care va place si nu indrazniti sa-i propuneti o intalnire, asumati-va  o perioada riscul de a fi refuzati in situatii mai putin incarcate emotional, cerand diverse favoruri unor persoane cunoscute ca fiind mai putin amabile. Va veti alege sigur cu cel putin o respingere pe zi, dar aceasta va fi mai usor  de suportat, dat fiind ca asteptarile si investitia emotionala sunt mult mai mici. Intre timp, veti invata sa acceptati mai usor faptul ca respingerea este parte integranta a vietii si o veti putea trata ca pe un fapt normal.