Comportamentul asertiv

studentsCe este asertivitatea?

Comportamentul asertiv este acel comportament interpersonal care implică exercitarea unor drepturi fundamentale ale fiecarui individ şi exprimarea deschisă a gândurilor și sentimentelor social adecvate, în așa fel încât să nu violeze drepturile altor oameni.

Dacă ne-am imagina o axă xy, unde la capătul ” x” avem timiditatea și la capătul “y” agresivitatea, asertivitatea este situată exact în punctul “0” , la distanță egală de ambele atitudini nesănătoase.

 

Câteva dintre drepturile asertive:

 

1. Să fiu propriul judecător a ceea ce spun și fac. 

2. Să cer ceea ce vreau (recunoscând dreptul celorlalți de a spune „nu”).

3. Să  iau decizii și să fiu raspunzător/răspunzătoare pentru ele.

4. Să fiu independent/ă.

5. Să nu ofer motive și scuze pentru propriul comportament, dacă nu doresc (excepție fac cazurile de încălcare flagrantă a codurilor de maniere și a respectării libertății celorlalți, când e absolut necesară exprimarea scuzelor).

6. Să nu fiu responsabil pentru descoperirea soluțiilor la problemele celorlalți.

7. Să mă răzgândesc.

8. Să fac greșeli.

9. Să spun „nu știu”.

10. Să iau propriile decizii.

11. Să spun „nu înțeleg”.

12. Să spun „nu-mi pasă”.

13. Să intru în relații cu ceilalți fără să fiu dependent de părerile, aprobările și confirmările lor.

14. Să am un spațiu intim, atât fizic, cât și psihic.

15. Să spun NU sau DA fără să mă simt vinovat/ă.

16.Să accept ceea ce-mi place, chiar dacă cei din jur nu sunt de acord.

17.Să refuz ceea ce nu-mi place sau nu-mi convine, chiar dacă ceilalți se așteaptă să accept.

18.Să critic lucrurile, faptele care mă deranjează sau lipsa de politețe.

19.Să refuz criticile care nu mi se cuvin.

 

Cum se poate  ajunge la introiectarea unui comportament asertiv:

 

–         Identifică și exprimă  corect, clar, concis propriile dorințe, interese, sentimente, drepturi.

–        Evită generalizările și presupunerile asupra a ceea ce gândesc sau simt alții.

–         Precizează ce anume te deranjează în comportamentul celorlalți și ce sentimente îți generează.

–         Folosește afirmații care încep cu “eu” pentru a exprima sentimente, în așa fel încît să amendezi comportamentul negativ, dar nu persoana celuilalt.

–         Evită etichetarea semenilor.

–         Evită comportamentul ironic.

–         Evaluează în permanență ceea ce simți sau gândești în timp ce ți se transmit mesaje.

–         Cere feedback pentru ceea ce ai afirmat.

–         Fii gata sa primești și să oferi feedback negativ.

–         Conștientizează propriul stil de a comunica și de a da un feedback negativ.

 

Etapele antrenamentului asertiv:

 

  1. Identificarea problemei.
  2. Stabilirea scopurilor.
  3. Generarea soluțiilor alternative și a consecințelor acestora.
  4. Luarea deciziei.
  5. Implementarea acestei decizii.
  6. Evaluarea.